Specifické vývojové poruchy učení, diagnostika a způsob nápravy
- různorodá skupina poruch, které se projevují obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jakými jsou mluvení, porozumění řeči, čtení, psaní, matematického usuzování a počítání - neschopnost naučit se číst, psát, počítat za pomocí běžných výukových metod, při běžných podmínkách za průměrné inteligence a přiměřené sociokulturní příležitosti.
- v názvu se označují pomocí předpony dys-, což značí vážné nebo menší narušení funkce. - pojem vývojové je v názvu užíván z důvodu jejího výskytu až na určitém stupni vývoje.
- všechny příznaky poruch učení způsobují selhávání žáka ve školních výkonech a promítají se do jeho práce = znemožňují mu přiměřeně reagovat, porozumět pokynům a plnit běžné úkoly nebo sledovat instrukce učitele v normálním tempu. - opakované neúspěchy pak vyvolávají v dítěti stavy úzkosti, frustrace, pocity strachu, které jsou mnohdy mnohem horší než porucha sama.
- poradenský obraz je velice individuální a projevuje se v určitých modifikacích = jedinci se SPU netvoří skupinu vyznačující se stejnými problémy (lze se setkat se žáky, u nichž převládají obtíže ve čtení, psaní, případně i v matematice, ale je také možné, že se jednotlivé poruchy mohou u téhož žáka kombinovat. - obecně však platí, že SPU zasahují psychiku člověka a promítají se do sféry sociální (následné pracovní uplatnění) i pedagogické a zasahují oblast sociálních vztahů. Děti jsou vystavovány zátěži, která míří na jejich sebepojetí.