1. Paradigmata pomáhání, terapeutické a poradenské pomáhající systémy
- sociální = potřeba pomoci těm, kteří jsou v obtížné životní situaci - sociální = vztah k celé společnosti, důraz na výchovu všech kategorií - sociální pedagogika se zaměřuje na roli prostředí ve výchově, rozvíjí sociální kreativitu a snaží se aktivizovat člověka - zaměřuje se na jedince, u kterých se vyskytuje odchylka v sociálním chování, snaží se najít a naučit své klienty zvládat sociální situace - opírá se o koncept sociálního fungování » uspokojování základních potřeb, i potřeb potřebných pro uplatnění ve společnosti (biologické potřeby, potřeba osobního naplnění, emocionální potřeby, adekvátní sebepojetí) - sociální fungování je komplex několika skutečností: • lidé a prostředí jsou v trvalé interakci • prostředí klade na člověka požadavky a člověk je nucen na ně nějak reagovat • mezi těmito požadavky a člověk je většinou rovnováha, pokud je však lidé nezvládají, rovnováha je rozkolísaná a vzniká problém • někteří si s problémem poradí sami, získají zpět rovnováhu, jiní tuto schopnost nemají a potřebují pomoc • příčinou problému může být nedostatek dovedností klienta i nepřiměřenost požadavků okolí vůči němu • cíle intervence pracovníka je interakce mezi způsobilostí klienta zvládat a tím, co od něj okolí očekává (pomáhá mu obnovit a udržet rovnováhu) - různé pohledy na sociální fungování formulovány v paradigmatech pomáhání - zastánci každého z nich mají za podstatné jiné předpoklady a bariéry soc. fungování - problémy klientů jsou však vždy různorodé a specifické - nelze je vměstnat do schémat, která jednotlivá paradigmata nabízejí - v zájmu účinné a přiměřené intervence je věnovat pozornost individuální konfiguraci bariér a předpokladů sociálního fungování každého klienta samostatně - touto konfigurací potom rozumíme životní situaci klienta - její reflexe je prvním nezbytným krokem k volbě cílů a metod intervence směřující ke změně této životní situaci (cílem je tedy posílit schopnost klienta zvládat požadavky okolí a obnovit a udržet svou své sociální fungování