1. SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ JEJICH DIAGNOSTIKA A NÁPRAVA
Dyslexie • Detekce problému • Je to dril pro rodiče, děti i učitele • SPU - porucha projevující se v oblasti nabývání vědomostí nebo dovedností • Vzdor klasickým postupům inteligenci a podnětnému sociokulturnímu prostředí • Druží se s ADHD, někdy i s lehkým intelektovým podprůměrem • Vyskytuje se i u smyslového poškození - brýle mohou zlepšit výkon • Zcela individuální • ETIOLOGIE : • nepřímé příčiny • genetické vlivy - mohou být přirozeně kompenzovány • Atypické rozložení fčních center v hemisférách • Přímé příčiny • Fční deficity v kognitivní oblasti, paměťové deficity • Poruchy vnímání • Oslabení řečových schopností • Poruchy pozornosti • Poruchy emocí - přecitlivělost • Nerovnoměrný vývoj - nezralost • Motivace a úroveň myšlení - poruchy ve vnímání symbolů • Pokud poskytujeme kompenzaci neodpovídající postižení, napácháme větší škody • Kolem 3. roku dítěte - dokáže identifikovat předmět bez ohledu na polohu, u slabších dětí to neodpovídá - také poruchy rovnováhy • Důležité jsou doteky na kůži - taktilní podněty stimulují • 4 - leté děti se učí konkrétním obsahům • Konstantnost - nějaká doba trvání • Vnímání předmětů v čase a prostoru, vnímání polohy více předmětů • U dyslexie - špatné vnímání prostoru