Chování spotřebitele a formování poptávky (celkový a mezní užitek, zákon klesajícího mezního užitku, rovnováha spotřebitele, zákon rovnosti mezních užitků na peněžní jednotku, cenové a necenové faktory poptávky, elasticita poptávky, tržní poptávka)
01 - Chování spotřebitele a formování poptávky
Celkový a Mezní užitek
Užitek = subjektivní pocit realizace plynoucí ze spotřeby jednotlivých statků
Celkový užitek (TU) = celková úroveň realizace určité potřeby • je závislý na objemu spotřebovaného zboží, vlastnostech a kvalitě zboží • je ovlivněn subjektivním vztahem spotřebitele ke zboží (preference) • TU = součet všech spotřebovaných jednotek daného statku (MU)
Mezní užitek (MU) = o kolik vzroste TU, jestli se množství spotřebovaného zboží zvýší o jednotku • závisí na (Významu a intenzitě potřeby : naléhavost X disponibilním množství : vzácnost)
Rozdíl TU a MU • TU určitého množství zboží je dáno maximální peněžní částkou, kterou je spotřebitel ochoten zaplatit • MU je určen částkou, kterou je spotřebitel ochoten vynaložit na další nákup