• management = řízení (specifická aktivita - organizace logistických procesů, rozbor hospodářských výsledků, definování dílčích cílů, určení odpovědnosti za plnění úkolů, komunikace se zákazníky, hodnocení pracovníků) nebo skupina vedoucích pracovníků organizace (management společnosti zabývající se internetovým obchodem je rozdělen na 2 hlavní řídící okruhy: top management a nižší management. Zaměstnanci obchodu již nejsou zahrnuti mezi management společnosti.)
Vznik managementu • druhá polovina 18. století ve spojení s průmyslovou revolucí - vynálezy (parní stroj, telegraf, telefon, železnice) = rozmach obchodu a vznik manufaktur = potřeba řídit větší počet lidí na jednom místě = specializace (soustředění pracovníků na jednotlivou část výrobku a ne na celek) = rozšíření automatizace a zefektivnění výroby = velké množství toků materiálu strojů, lidí a zboží = potřeba řízení = počátek managementu
Vědecký management (F. W. Taylor) • jeden z prvních ucelených přístupů k managementu, autorem je Frederic W. Taylor (1856‐1915) = taylorismus - dal vzniknout managementu jako vědě, disciplíně a oblasti studia • = soubor principů řízení práce a výroby v dílnách = intenzifikace fyzické práce založená na její racionalizaci, při využití poznatků tehdejší vědy a techniky (předmětem jsou pracovníci, kteří by dobře obsluhovali stroje, vykonávali příkazy a měli co možná nejméně prostojů) • lidé = zdroje (jde o přívěsky strojů a automatizované vykonavatele nařízení) • analyzováním činností lze dospět k poznání nejlepšího způsobu, jakým lze danou činnost vykonat (Jako zaměstnanec firmy Bethlehem Steel rozdělil Taylor jednotlivé činnosti do úkonů a délku jejich provádění opakovaně měřil s přesnosti na setinu vteřiny. Např. vypozoroval, že dělníci používají jednu lopatu na všechny materiály. Na základě měření navrhl různé lopaty pro různé materiály a vypočítal, že nejefektivnější bylo, pokud obsah jedné lopaty vážil právě 21,5 libry, tj. cca 10 kg.) • vymezen čtyřmi principy (Základy vědeckého řízení z r. 1911): 1. pro každou pracovní pozici vytvořit (na základě předchozího zkoumání) pravidla pohybu pracovníků, pracovní standardy a správné pracovní podmínky (normování jednotlivých operací, plánovité a efektivní rozdělení práce a odpovědnosti mezi dělníky a vedoucí pracovníky) 2. pečlivý výběr pracovníků pro danou pozici s potřebnými schopnostmi (poprvé vyzdvihuje roli předáků, manažerů první linie, ve výrobním procesu, důraz na zručnost, výkonnost a kvalitu) 3. pečlivé školení pracovníků (jak správně práci vykonávat) a správná motivace k podílení na hledání nejlepšího způsobu realizace práce 4. podpora pracovníků důsledným plánováním jejich práce (rozdělení práce a zodpovědnosti mezi vedení a dělníky) a odstraňováním problémů, které jim stojí v cestě
• hlavní Taylorovy zásady řízení = exaktnost x ustálené (a často špatné rutinní) návyky, podpora harmonie mezi dělníky x hašteření, podpora spolupráce x individuálních postupů, důraz na maximalizaci produktivity práce a výkonu, na němž je závislá hmotná odměna (peníze)