Ačkoliv autonomní automobil, který by byl schopen se po silnici pohybovat naprosto bez zásahů řidiče, zní ještě částečně jako science fiction, moderní technologie se v automobilovém průmyslu uplatňují stále více. Firma Google se už od roku 2009 intenzivně věnuje projektu plně autonomního vozidla, přičemž v testovacím provozu už její automobily ujely přes jeden a půl milionu kilometrů. Používají jednak upravené sériové vozy, například SUV značky Lexus, ale rovněž vyvíjí vlastní. Jejich design je pak od začátku podřízen účelu, tedy jízdě bez řidiče. Cesta těchto novinek na trh jistě bude ještě dlouhá, bržděná nejen technickými problémy, ale také legislativou.
Nicméně už dnes lze na trhu nalézt vozy s různě pokročilými asistenty řízení, které jsou schopné vykonávat určité činnosti samostatně. Typickým příkladem je vyhledání vhodného parkovacího místa a parkování, kde se uplatňují především senzory sledující nejbližší okolí vozu například pomocí ultrazvuku. Dále lze jmenovat systém pro udržování jízdního pruhu, který je založen na vyhodnocování vodorovného dopravního značení pomocí kamery, udržování zvolené vzdálenosti od vozidla jedoucího před vámi na dálnici či v koloně pomocí radaru, případně laseru. Jmenované funkce bývají kombinované s automatickým bržděním před překážkou, například chodcem či zvěří. Dalším rozšířeným bezpečnostním prvkem je hlídání mrtvého úhlu, do kterého řidič nevidí při změně jízdního pruhu. Zejména sportovní vozy pak bývají vybaveny velmi důmyslnými systémy pro zlepšení jízdních vlastností, jako je distribuce výkonu mezi kola v zatáčkách podle údajů z akcelerometrů, případně i úprava aerodynamiky vozu pomocí klapek.
V pravém slova smyslu nelze žádný z těchto systémů označit za skutečně autonomní, protože fungují pouze za určitých podmínek (třeba již zmiňovaná jízda po dálnici) a z bezpečnostních důvodů stále vyžadují pozornost řidiče. Respektive například detekují přítomnost alespoň jedné ruky na volantu, pokud to není splněno, zazní nejprve varování a následně se asistence vypne. (2) Většinu řidičů to ale zatím nemusí příliš trápit, protože alespoň částečně autonomní řízení je zpravidla výsadou pouze nejdražších modelů značek, jako je BMW či Mercedes Benz, případně Tesla.