1.Základní pojmy managementu (vymezení pojmu management, základní manažerské funkce a jejich stručná charakteristika, příklady manažerských metod a jejich využití - SWOT analýza, Balanced Scorecard, benchmarking, Demingův model, model „7S“, model „5S“, příp. další).
1. Vymezení pojmu management Management = řízení, vedení ,správa V současné době se s pojmem „management“ můžeme setkat v několika významech: - jako s odbornou disciplínou s širokým aplikačním záběrem, - jako s vykonavateli managementu (např. lidé na vrcholu organizační hierarchie jsou nazýváni „top management“ či vrcholový management, neboli manažeři), - jako s obsahově rozmanitou činností (výrobní management, personální management, investiční management). V modelu objasňujeme management jako odbornou disciplínu, ale jsou využívány i oba další významy.
Existuje několik definic managementu: a) Management je proces koordinace pracovních aktivit a činností lidí tak, aby byly provedeny efektivně - to je také označováno jako „dělat správné věci“ a účinně - to je také označováno jako „dělat věci správně“. Efektivita (Effectiveness) znamená dosahování cílů a účinnost (efficiency) znamená účinné využívání zdrojů.
b) Management představuje uspořádaný soubor poznatků podle určitých hledisek, většinou odpozorovaných z praxe, které jsou zpracovány formou návodů pro jednání nebo jsou stanoveny jako principy. Opírá se o poznatky (teorie a metody) z oblasti vědních disciplín, které aplikuje a rozvíjí na podmínky řízení.
c) Management je proces organizování, plánování, rozhodování, komunikování, motivování a kontroly, za účelem stanovit a dosáhnout cíle podniku při použití všech jeho zdrojů.
d) Management je systém principů, metod, technik a postupů používaných v řízení firem a jiných institucí jako výsledku spojení vědy a umění řídit.