1. Postavení psychologie v systému věd předmět, základní pojmy (psychika, prožívání, chování, vědomí, nevědomí); základní psychologické disciplíny; historie psychologie; význam psychologických poznatků pro práci učitele.
Předmět, základní pojmy (psychika, prožívání, chování, vědomí, nevědomí) Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí.
Psychologové si kladou čtyři obecné cíle: • popsat lidské rozmanité projevy chování a duševního dění. Psychologové se snaží zjistit, jak lidé myslí, cítí a jednají v nejrůznějších situacích, k čemuž používají celou řadu metod, mezi nimi pozorování, rozhovor, experiment či standardizované diagnostické testy
•
vysvětlit jaký je význam získaných údajů. Prostředkem k dosažení tohoto cíle je především vytváření psychologických teorií, což jsou koherentní soustavy hypotéz, myšlenek a názorů, které umožňují získané údaje smysluplně objasnit. Než je nějaká teorie přijata, měla by být důkladně empiricky ověřena. Původní teorie je mnohdy nutné pozměnit, nebo dokonce zamítnout a nahradit novými, například teorie, které byly platné před 40 či 50 lety o lidské sexualitě, motivaci nebo rozdílech mezi muži a ženami,
•
předvídat lidské chování a prožívání.
•
využívat získané znalosti ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví. V tomto smyslu se psychologie řadí mezi pomáhající profese. O konkrétní realizaci tohoto cíle usilují některé aplikované psychologické obory, zejména klinická a poradenská psychologie.