POJETÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY, PŘEDMĚT PEDAGOGIKY; PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY; KLASIFIKACE ZÁKLADNÍCH SMĚRŮ SOUČASNÉ PEDAGOGIKY
POJETÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY • Pedagogika je věda, která se zabývá výchovou (a vzděláváním) jedince. • Termín pedagogika pochází z antického Řecka, kde slovo paidagógos = otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Pais - chlapec, dítě, Agó - někoho vést. • pojem se užívá ve dvojím smyslu: A) věda o celoživotním výchově dětí, mládeže a dospělých B) věda o výchově dětí a dospívajících • p. se objevuje v pol. 19. stol. v pracích J. F. Herbarta a G. A. Lindnera; Komenský v 17. stol. používal pro označení veškerého výchovného a vzdělávacího konání pojem didaktika (dnes se tak označuje teorie vzdělání a vyučování) • Ve 20. století dostává pedagogika obsahové vymezení vědy o výchově, na kterém se podílejí vědecké instituce vznikající na univerzitách a speciálních vysokých školách. • Proudy, které popírají pedagogiku, jsou černá pedagogika nebo antipedagogika. • Pedagogika čerpá z ostatních věd, nejčastěji z psychologie, sociologie, filozofie, historie. Stojí sice na teoretických východiscích těchto věd, ale sama o sobě pak podává, jakým způsobem využívat teorie v praxi a jak vychovávat.