Pojetí pedagogiky jako vědy • pedagogika je věda, která se zabývá výchovou (a vzděláváním) jedince • termín pedagogika pochází z antického Řecka, kde slovo paidagógos = otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Pais - chlapec, dítě, Agó - někoho vést • pojem se užívá ve dvojím smyslu: : věda o celoživotní výchově dětí, mládeže a dospělých : věda o výchově dětí a dospívajících • p. se objevuje v pol. 19. stol. v pracích J. F. Herbarta a G. A. Lindnera; Komenský v 17. stol. používal pro označení veškerého výchovného a vzdělávacího konání pojem didaktika (dnes se tak označuje teorie vzdělání a vyučování) • ve 20. století dostává pedagogika obsahové vymezení vědy o výchově, na kterém se podílejí vědecké instituce vznikající na univerzitách a speciálních vysokých školách • proudy, které popírají pedagogiku, jsou černá pedagogika nebo antipedagogika • pedagogika čerpá z ostatních věd, nejčastěji z psychologie, sociologie, filozofie, historie • stojí sice na teoretických východiscích těchto věd, ale sama o sobě pak podává, jakým způsobem využívat teorie v praxi a jak vychovávat • Význam pedagogiky » teoretický - odhaluje zákonitosti výchovy a její důležitost v životě člověka » praktický - poskytuje podněty pro výchovné a školské pracovníky i rodiče
• Úkoly pedagogiky » analytické - rozbor a zobecnění výchovných postupů v realitě, přihlíží se k jejich normování, projektování, provádění a hodnocení (=analýza zkušeností, pocitů, dojmů) » verifikační - posuzuje se platnost určitých pouček » prognostické - snaha stanovovat ideální, splnitelné, efektivní cíle výchovy, které zajistí » dobrou budoucnost jedinci v jeho životě
• Pedagogika má v sobě vnitřní dualitu » pedagogika je obor normativní = vytváří určité preskripce, normy, vzory, doporučení, ideály týkající se toho, jak realizovat edukaci (výchovu a vzdělání), především ve školním prostředí » pedagogika je obor explanativní (=zjišťující) = zjišťuje, popisuje a vysvětluje různé jevy edukační reality => pedagogika se snaží stanovit skutečné okolnosti, za kterých se odehrávají jevy a pochody výchovy
Předmět pedagogiky • předmětem pedagogiky je výchova (= záměrná, cílevědomá činnost, která působí na rozvoj osobnosti člověka v závislosti na podmínkách společnosti a vlastní zkušenosti toho, kdo vychovává) • vychováváme vždy na základě svých vlastních zkušeností, výchova je činnost permanentní, tedy celoživotní, nikdy nekončí • předmětem pedagogiky je také žák jako objekt i subjekt výchovy a učitel jako řídící činitel výchovně vzdělávacího procesu • dále jsou předmětem pedagogiky i rodina, organizace dětí a mládeže a všechny masové komunikační prostředky výchovy • předmětem pedagogiky je edukační realita, její procesy a konstrukty