Každý učitel, pedagogický pracovník, ale i rodič či žák, se může setkat s problémovým žákem, případně s problémovou třídou. Nejvíce problémových případů se objevuje na prvním stupni základní školy, v období mladšího školního věku. V našich školách existují žáci, jejichž schopnosti odpovídají jejich věku, ale přesto jsou učiteli označováni za problémové. Školní problémy dítěte ovlivňují rozvoj jeho osobnosti, ale také zasahují do rodinných vztahů. Problémovost dětí ale nemusí být trvalá a neměnná a hlavně nemusí vždy souviset se somatickým nebo duševním onemocněním nebo s defektivitou, přestože se u určité části problémových dětí tyto nedostatky objevují. Já se naopak ve své práci pokusím poukázat na problémy dětí, které nejsou následkem tělesného nebo duševního onemocnění.
2 Cíl práce
Ve své práci se zaměřím na základní charakteristiku problémového žáka, na činitele, kteří ovlivňují chování a projevy problémových žáků, ale také na vztahy mezi učiteli a jednotlivými žáky. Dále uvedu příklady postupu práce při výchově problémových žáků. Pro mou práci jsem si zvolil dvě publikace, a to knihu „Učitel a problémový žák“ napsanou autory Marie-Therese Auger a Christiane Boucharlat a knihu „Problémový žák na prvním stupni základní školy“ od Stanislava Langera.