Proces vyučování-učení se lze definovat jako efektivní, promyšlené, plánované a cílevědomé směřování žáka k dosažení projektovaných cílů pod vedením učitele.
Cíl je očekávaný a zamýšlený výsledek, kterého mají žáci v procesu vyučování-učení se dosáhnout.
Obsah je konkretizace cílového záměru do podoby systému poznatků, činností, kompetencí, idejí a hodnot, které se v procesu vyučování a učení stávají žákovými vědomostmi, dovednostmi, návyky, schopnostmi, zkušenostmi, kompetencemi, postoji a osobními hodnotami a potřebami.
Učitel je odborně (předmětově), pedagogicky, psychologicky a morálně způsobilá osoba pověřená výkonem vyučovacích činností. Je-li jeho činnost specializována pro určitou cílovou oblast nebo funkci, může být označován také jako mistr odborné výchovy, tutor, trenér, lektor cvičitel, vedoucí předmětové komise, třídní učitel, výchovný poradce, aj.
Žák je řízeným subjektem procesu vyučování - učení se. Jeho hlavní úkolem je dosahovat v procesu VU plánovaných cílů s maximálním využitím svého osobního potenciálu.
Didaktické zásady jsou obecnými doporučeními vztahujícími se na všechny didaktické kategorie, při jejichž respektování mohou učitel při vzdělávání žáka nebo žák při své autodidakci dosáhnout maximální efektivity a účinnosti při naplňování smyslu procesu vyučování-učení se.