1. Podzemní stavby jako ekologický faktor - význam podzemního stavitelství, historický vývoj
Historický vývoj
- Starověk o Vytváření prvních umělých podzemních prostor, těžba rud(ušlechtilé kovy- Španělsko) o Podzemní hrobky (Egypt) vyraženy v Údolí králů u Luxoru o Nejdelší starověká podzemní stavba byla 33km dlouhá štola o Itálie : 18 silničních tunelů ( kolem 1.stol.př.n.l.) poblíž Neapole - raženy od obou portálů a třech resp. pěti šachet, které sloužily pak k větrání. Šířka průřezu 4,m pro obousměrnou dopravu povozů, výška až 8metrů. o Vodohospodářské stavby k zásobování měst vodou, zavlažování a odvodňování (Řím, Asýrie, Řecko) 2.stol.n.l. - Středověk o Podzemní činnost omezena pouze na hornictví o Další rozvoj začal až s nástupem novověku
- Vývoj výstavby dopravních tunelů do konce druhé světové války o 16.stol. pro zvýšené nároky na dopravu rozvoj lodní dopravy - s tím spjaty propojování přirozených vodních cest (splavné řeky - umělé kanály) Francie,V.Británie o První budování plavebních tunelů (koncem 17.stol.) o 19.století - rozvoj vlakové dopravy (století páry) výstavba železničních tunelů, o Ve 20.stol. automobilová doprava - silniční tunely
Plavební tunely - 1. novověký dopravní tunel Maltas na kanálu du Midi - vodní cesta mezi Atlantikem a Středozemním mořem (ražení členěným výrubem) - 1. plavební tunel ve V.Br. byl 1,5 km dlouhý tunel Woorsley Hill k přepravě uhlí z dolů do Manchesteru - Nejpozoruhodnější plavební tunel : Tronquoi (Napoleonův tunel) - poprvé budován v zeminách, výrub a ostění z cihel, poprvé použita jádrová tunelovaní metoda (uplatňována v Německu)