1. Klasici myšlení o MV (starověk, středověk, novověk do 20. století) ANTIKA (STAROVĚK)
Řecká reál politika: Thukydides - Dějiny Peloponéské války (433 - 411 př. n.l.) - první systematická práce o MV a válce, podává náhled do fungování řeckého systému nezávislých polis a inspiraci pro pochopení obecných příčin války; historicky popisuje, ale i analyzuje vznik peloponéské války - Řecko nebylo jednotným státem, měly polis = samosprávné městské státy, suverénní jednotky (např. Athény, Spart, Korint, Théby); politická roztříštěnost, ale kulturní jednota (jazyk, náboženství, ….), politická decentralizace - Thukydides odmítl běžně citované příčiny války: (spojenecké závazky) Sparta šla na pomoc slabšímu spojenci; (hádky bohů) uražení bohů aténskou rodinou, která byla přijata nazpět - naopak vysvětluje rovnováhu sil, která ve starověkém Řecku existovala o Dvě velké mocnosti (Sparta a Atény) + občas se zapojili Peršané a dvě menší mocnosti Théby a Korint - tyto státy se spojovaly, tak aby se vyvažovaly dva velké státy - konkrétní příčinou peloponéské války je preventivní útok Sparty, kt. se obává mocenského nárůstu Athén → válka byla způsobena narušením mocenské rovnováhy na Peloponésu - Thukydides považuje za rozhodující mocenské a materiální aspekty politiky a ukazuje, že mají navrch nad ideologií, mez.právem, etikou a rétorikou, což jsou nástroje materiální moci - je zakladatelem tzv. realistické tradice v reflexi MV - válku chápe jako mocenskou a racionální záležitost vyplývající z nutného rozporu zájmů různých polis - nalezl kauzální mechanismus aplikovatelný na další války - příčina válek = přelévání moci - snaha maximalizovat svou moc, minimalizovat moc nepřátel