Úvodem této bakalářské práce zdůrazňuji, že po předchozí domluvě s vedoucí práce a následném schválení vedoucího katedry byla práce zúžena na téma „Vliv elektronických médií na život člověka“. Minulé století přineslo spolu s rozvojem masové výroby a spotřeby i obrovský rozvoj masových médií. (McQuail, D. 2002) V dnešní moderní společnosti hrají masová média velikou roli. Z tohoto důvodu narůstá zájem odborné i laické veřejnosti o vliv médií a masové komunikace na společnost i chování jednotlivců. Na základě výše zmíněných důvodů se bude tato bakalářská práce zabývat problematikou vlivu médií na jedince, konkrétně vlivem elektronických médií na život člověka. Proč právě elektronická média? Zásadním důvodem tohoto rozhodnutí je schopnost elektronických médií (rozhlas, televize, internet) překonat ostatní způsoby komunikace. Protože i ti jedinci, kteří jsou nakloněni pouze komunikaci tváří v tvář, četbě či psaní, si mnohdy v běžném životě zapínají právě elektronická média. Dalším důvodem je fakt, že tato média, na rozdíl od tištěných, nevyžadují zvláštní úroveň gramotnosti. Jsou přístupna prakticky všem jedincům. A konečně - jsou to především elektronická média, která výrazně ovlivnila způsob, jakým si představujeme svět. Prioritně se v této práci zaměřím na televizi, protože toto médium ze všech masových médií proniklo nejhlouběji do sféry intimního života lidí. (Šeďová, K. 2007) Novodobými empirickými výzkumy1 bylo mimo jiné dokázáno, že mezi tištěnými i elektronickými médii má právě televize dominantní pozici - je totiž řazena mezi hlavní zdroje informací. Chtěla bych upozornit, že budou-li v práci zmiňována tištěná média, pak poslouží pouze coby kontextuální rámec či komparace k médiím elektronickým. Výběr tématu této bakalářské práce byl proveden na základě zájmu o mediální problematiku, konkrétně o vliv elektronických médií na životy jedinců. Práce si klade za cíl na základě prostudované literatury zjistit, v jakých směrech mohou elektronická média - především televize - ovlivňovat jedince v jejich každodenním životě. K dosažení daného cíle bude využita metoda deskripce, komparace a sekundární analýza dat ze sociologických průzkumů společnosti MEDIAN. První kapitoly bakalářské práce nás uvedou do problematiky masových médií. Budou zde definována masová média, jejich význam a funkce. Ve stručnosti se zaměřím na etapy vývoje představ o mediálních účincích a zároveň na vybrané teorie masových médií. Následující kapitoly představují stěžejní část práce, v níž konkrétněji vymezím termín elektronická média a rozeberu jednotlivé druhy elektronických médií. Nejvíce se zde zaměřím na televizi - respektive na účinky televizního vysílání. Tato stěžejní část práce bude podpořena statickými daty a přehlednými grafy. Závěrečné kapitoly budou věnovány problematice reklamních sdělení v elektronických médiích, protože právě reklamy tvoří nedílnou součást všech typů médií. Kapitoly budou zaměřeny zejména na vlivy komerčních reklam, neboť se jedná o taková mediální sdělení, jejichž cílem je podnítit jedince ke konzumování a zároveň jim vnutit své ideje.