Strategický řídící proces jako východisko a limitující faktor marketingového procesu
Strategie a marketingová strategie • Termín strategie má svůj původ v řečtině- volně přeložen znamená umění velitele, generála (umění vest boj). • V obecném slova smyslu se strategií rozumí schéma (projekt, směr) postupu, které naznačuje, jak za daných podmínek dosáhnout vytyčených cílů (jak se chovat na cestě vedoucí k dosažení cílů). • Je to přehled možných kroků a činností, které jsou přijímány „s vědomím“ částečné neznalosti všech budoucího podmínek, okolností a souvislostí, kdy nejsou poznány všechny přístupné alternativy a nelze přesně označit jednotlivé výhody a nevýhody pro potřeby budoucího rozhodování • Konečným účelem strategie je dospět k náležité součinnosti veškerých aktivit všech složek podniku a vytvořit jednotný a nedělitelný celek jeho dalších perspektiv. • Strategie týkající se marketingu se zaměřují na dosažení perspektivních marketingových cílů v rámci konkrétního marketingového prostředí • Strategie charakterizuje směr, který bude organizační jednotka sledovat v určitém časovém období a který vede k neúčinnější alokaci zdrojů pro dosažení vytyčených marketingových cílů • Marketingová strategie respektuje základní zásady marketingu a vychází z nich, znamená to: o Uvědomělou orientaci na trh a zákazníka plné uspokojení jeho potřeb o Současné posouzení schopností a možností podniku s ohledem na jeho cíle • Zásady pro konkrétní vyjádření koncepce marketingové strategie podniku lze shrnout do bodů: o Rozhodování o efektivním vynaložení prostředků do vybudování účinného vztahu výrobek - trh ve shodě s vytyčenými cíli podniku o Vytvoření a udržení prokazatelných konkurenčních předností na vytipovaných trzích