1. Historický vývoj destinačního managementu. Současné trendy.
Destinace • Jedná so o "místo určení" či geograficky určený "cíl cesty • Destinace je představována svazkem různých služeb koncentrovaných v určitém místě nebo oblasti. • Jsou vzájemně konkurující si jednotky, které plní řadu funkcí- společným cílem je prodej, funkci marketingovou, funkci nabídkovou, funkci zastoupení různých zájmových skupin a funkci plánovací • Snaží se o perfektní a kvalitní organizaci celého řetězce služeb
• Vazba řetězce služeb na určité teritorium je rozhodující pro klienta, který vnímá řetězec služeb v daném regionu či místě jako celek. • Region či místo představujíc pro návštěvníka destinaci, kterou vnímá, nakupuje a spotřebovává • Nejedná se pouze o existenci předpokladů pro rozvoj turismu, ale o existenci sekundární nabídky (infrastruktury), její provázání s nabídkou primární (atraktivity) a "prodej" daného místa či destinace tak, aby byl vnímán jako "produkt" • ---> ne každé místo či region je "skutečnou" destinací tak, jak je vnímána klientem
• Destinace představuje sama o sobě produkt složený z dalších mnoha produktů • Díky přítomnosti nabízených a spotřebovávaných služeb bývají destinace někdy označovány jako tzv. rekreační produkt turismu • Destinace různých úrovní vytvářejí hierarchii- národní- regionální- místní • Spotřeba je na různých úrovních, různým způsobem, s odlišnými zkušenostmi a motivy. • Destinace je multiprodejným produktem a multinakupovaným a žádný návštěvník nemá exkluzivní právo na "konzumaci" destinace