1. Strategický řídící proces jako východisko a limitující faktor marketingového procesu.
Strategický řídící proces • je souborem činností a rozhodnutí, která vedou k formulování plánu podniku i jeho realizaci • jeho úkolem je dlouhodobé usměrňování činnosti podniku tak, aby bylo naplněno jeho poslání a zajištěny cíle • zahrnuje rozhodnutí a kroky s jednotným úkolem: vyvinout komplexní dlouhodobou strategii pro přežití a hospodářský růst • aktivity řídícího procesu 1. definování poslání podniku 2. specifikace cílů a nástin strategií 3. identifikace příležitostí podniku
Strategické podnikové řízení je komplexní proces přesahující marketing. V jeho rámci určuje vrcholový management úlohu marketingu i jeho postavení v řízení organizace. Stanovuje základní podnikové cíle. • skutečně úspěšný strategický řídící proces staví cílové trhy do centra podnikového zájmu • moderní podnikové řídicí systémy závisí na znalosti trhu • vzájemné souvislosti mezi strategickým řídícím procesem a strategickým marketingovým procesem ovlivňují především následující skutečnosti:
1. v podmínkách tržní ekonomiky vrcholový management nemůže řešit zásadní rozvojové úkoly podniku bez součinnosti s útvarem marketingu (zejména investiční záměry, změny výrobního programu atd). Marketing by měl předvídat: • základní rozvojové procesy trhu a hlavní změny v kupním chování zákazníků • očekávané konkrétní užitky a prospěchy, které spotřebitelé vyžadují jestliže podnik chápe jako úkol strategického marketingového řízení určení • které konkrétní užitky (výrobky a služby) by měly být pro zákazníka k dispozici, • které trhy by měly být uvažovány, • které strategie by měly být pro tento cíl použity, potom je možné konstatovat, že strategický marketingový proces • je jedním ze základních kamenů strategického podnikového řízení • je tedy systémově propojen s řídícím procesem, existuje mezi nimi silná souvislost
2. V této souvislosti se uvažuje o roli marketingu v rámci řízení podniku v souladu s potřebami podnikového managementu. Jedná se zejména o informační systém vystihující situaci na trhu a jeho správně interpretované výsledky charakterizující potřeby zákazníků a jejich vývoj. Je třeba vnímat systém jako celek. Výstupy z jednoho útvaru jsou vstupem pro další útvary