VIZE - základní myšlenka, určitá základní představa o tom podnikání a její konkretizací se dostaneme na samotný počátek SŘP, v tom je prvotní myšlenka konkretizována jako VIZE. Z VIZE vychází SŘP a 3 zahrnuté faktory: » Poslání podniku
»
Cíle podniku
»
Příležitosti podniku.
Strategický řídicí proces: je to proces řízení celého podniku, probíhá na úrovni firmy jako celku pod taktovkou TOP mng a je vodítkem pro řízení a rozhodování firmy jako celku. • Jedná se o soubor činností a rozhodnutí, která vedou k formulování plánu i jeho realizaci. • Je podstatnou součástí každého moderního podniku (malý nebo velký, je to jedno) • Úkolem SŘP je dlouhodobé usměrňování činností podniku tak, aby bylo naplněno jeho poslání a cíle.
POSLÁNÍ Prvním z 3 kroků mkt řízení • Je formulované na obecné úrovni, nejsou zde vysloveny měřitelé cíle, pouze orientace a postoj. • Podává vysvětlení o smyslu existence firmy a mkt souvislosti i vztah k trhu a postavení na trhu. Poslání podniku lze chápat tak, že každá firma musí jasně vyjádřit, jaká je její role v oblasti podnikání, jaký je účel podnikání a jaké jsou podnikatelské záměry = Kdo jsme? O co usilujeme? V jakém odvětví podnikáme? Poslání také prezentuje to, čím chce firma uspokojit své zákazníky, tedy to jak se chce lišit od konkurence.
Poslání lze vyjádřit: • Pomocí výrobků, které firma vyrábí • Pomocí technologií použitých ve výrobě • Pomocí vztahu k trhu (př. kdy nejde jen o výrobu, ale také o zájem naplnit přání zákazníků) • Pomocí kombinace několika různých faktorů (Vyjádření 3C-Costumer, Company, Competition) o Vystihuje typ zákazníků a jejich potřeby, které chce podnik uspokojovat o Charakterizuje podnik pomocí vyráběných výrobků o Ukazuje postavení podniku na trhu, především ve vztahu ke konkurenci Formulovat své poslání by měly jak ziskové, tak i neziskové organizace. Podniky vyslovují své poslání písemnou formou - dokumentem. Nejčastěji používaným názvem je
DEKLARACE O POSLÁNÍ PODNIKU - dokument, který si zachovává určitý stupeň všeobecnosti. Představuje integrační prvek, který sjednocuje hlavní zainteresované strany i jejich zájmy po delší časové období. (PODNIK A JEHO ZAMĚSTNANCI, AKCIONÁŘI A SAMOZŘEJMĚ ZÁKAZNÍCI). Dokument o poslání podniku musí být pečlivě formulován, dostatečně výmluvný, ale ne příliš rozsáhlý, a musí o příslušné firmě jasně říci, kdo prezentovaný subjekt je, a kdo jsou jeho zákazníci, o co usiluje a jaké potřeby a přání zákazníků chce uspokojovat.