1. Charakteristika tyflopedie a postavení tohoto oboru v soustavě věd
Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením se zabývá oblastí edukace a rozvoje všech kategorií osob se zrakovým postižením. Terminologické vymezení prošlo velmi složitým vývojem a soudobé vymezení shledalo nejvýznamnější proměnu v samotném názvu oboru. Obor má logické ukotvení v soustavě věd s úzkými vazbami na blízké společenskovědní i přírodovědné obory. Vznik vědního oboru • od dávných dob vzbuzovali pozornost lidé, kteří se lišili od ostatních- slepci • slepec - každý člověk, který měl závažné zrakové problémy, jež mu znemožňovaly normálně fungovat ve společnosti - nedostatečné diagnostické nástroje pedagogů a lékařů k možnosti diferencovat mezi slepotou, zbytky zraku, slabozrakostí => jedna kategorie slepců - život závislý na pomoci druhých, žebrota - v některých krajích byl slepec považován za osobu s mimořádnými schopnostmi a nadáním (předvídání budoucnosti) • různé pohledy k přístupu k osobám se zrakovým postižením - poznatky z medicíny- upřednostňována koncepce šetření zraku - pedagogika a psychologie- nevnímaly tyto jedince jako rovnoprávné v rámci výchovy a vzdělávání ve vztahu k intaktní společnosti => rozdílnost pohledů = komplikace v péči o tyto osoby, vždy převažoval pohled lékaře=> limitované možnosti vzdělávání, omezené uplatnění ve společnosti • snaha o zformování samostatné vědní disciplíny, vývoj kontinuálně s vývojem oboru speciální pedagogika, komplikovaný vývoj • změna na počátku 70. let 20. století- přijata koncepce speciální pedagogiky prof. Sováka, jež v sobě zakotvila základních šest oborů, jedním z nich byla tyflopedie