1 Základní pojetí marketingu a marketing managementu, základní pojmy, historický vývoj marketingu, moderní trendy v marketingu, podnikatelské koncepce
MARKETING Marketing můžeme označit jako vědní disciplínu, která se objevila na konci 19. století. Marketing je zaměření na trh a usiluje o to, aby podnik vyráběl takové výrobky, které se přizpůsobují vývoji, trendům, cenám a budou uspokojovat potřeby a přání zákazníků. Aby se zákazníkům dostalo povědomí o produktu či službě, musí firma vynaložit velkou část svých finančních prostředků na jejich propagaci.
Definice podle nejznámějšího odborníka přes marketing pana Philipa Kotlera je marketing: „Společenský proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují prostřednictvím tvorby nabídky a volné směna hodnotných produktů a služeb s ostatními.“
„Tvůrčí funkcí řízení je na základě odhadu potřeb zákazníka podporovat obchod a zaměstnanost a podněcovat výzkum a vývoj, které mají přispět k uspokojení těchto potřeb. Koordinuje možnosti výroby a distribuce zboží a služeb, určuje a řídí povahu a míru veškerého úsilí, které je nutné k tomu, aby se zboží budoucímu uživateli prodalo se ziskem.“ Neboli podnik musí zjistit, co chce zákazník a poskytnout mu to.
Pod pojmem marketing si můžeme představit výrobkovou politiku (sortiment, design, obal, značka), cenovou politiku (ceníky, slevy, srážky, platební podmínky), komunikační politiku (reklama, osobní prodej, podpora prodeje, public relations) a distribuční politiku (distribuční sítě, prodejní sortiment).
Předmětem marketingu nejsou jen výrobky či služby, ale mohou to být i události (Olympijské hry, koncerty), zážitky, osoby (jsou využívány jako propagační zdroj), místa (jsou spojena s destinačním marketingem), firmy, informace a ideje (firma neprodává krém, ale prodává naději).