1. MALÍŘSTVÍ V ITÁLII V 16. STOLETÍ - výtvarní umělci zcela zrovnoprávněni s ostaními umělci, získávají věhlas, z pozice řemeslíků umělci - proměńuje se i vztah objednavatel - umělec, objednavatelé se snaží dostat do přízně umělců - umělec nepracuje pouze rukama, má i myšlenku - disegno - Alberti - architektura, sochařství, malířství - duchovní myšlenky, ne řemeslné - myšlenka univerzálního člověka, který ovládá všechna umění, i znalosti ve vědě - tuto myšlenku naplnil až Leonardo - v Římě - Leonardo, Michelangelo, Raffael; Benátky - Belliniové, Giorgione, Tizian, Veronese - Leonardo da Vinci (1452 - 1529) - dle Vasariho se s Leonardem zrodila Maniera moderna - dokonalosti dosáhla v díle Michelangela - často experimentoval s technikami; zachovalo se obrovské množství kreseb - Zvěstování (1472 - 75) - pozadí - krajinné prvky; citace renesančního „nábytku“ - Klanění tří králů - nedokončeno - Bitva u Anghiari - zachovala se pouze přípravná kresba - žádná jím navrhnutá stvaba nebyla nikdy realizována; věnoval se studiu anatomie, rostlin, zvířat,... - nezajímal se o klasickou vzdělanost, není napojen na humanistickou tradici 15. st. - Poslední večeře (1495 - 98, refektář Santa Maria delle Grazie, Milán) - olejová tempera - Svatá Anna Samotřetí (poč. 16. st.) - dochovala se studie i výsledný obraz - pyramidální kompozice - Sv. Anna nejvýše, na klíně jí sedí PM, která se sklání k JK - Leonardo jako první zobrazil PM s JK a Janem Křtitelem - Mona Lisa (dok. 1506) - sfumato - tvary a obrysy obklopeny měkkým kouřovým oparem - chiaroscuro - temnosvit - na obraze vystupují tvary a formy, kt. jsou osvětleny na temném pozadí - Svatý Jan Křtitel