Sociální styk, sociální komunikace a pedagogická komunikace Sociální styk - má dvě podoby - procesuální (vzájemné působení lidí) - statickou (společenské vztahy lidí = mezilidské vztahy) - má tři stránky - činnost, interakci a společenské vztahy
- mezilidské vztahy - ve školní výuce učitel zaujímá vztahy neosobní, každý z účastníků výchovně vzdělávacího procesu má svoji sociální roli (= soubor chování, který se očekává od každého, kdo zaujímá dané postavení) - společná činnost - dle míry rozvoje vyčleňujeme elementární návaznost činnosti, kooperaci a kolektivní činnost - elementární návaznost činnosti se týků dvou účastníků, z nichž jeden předává a druhý přijímá produkt, může se jednat o spolupráci rodič - dítě - kooperace se týká nejméně tří účastníků komunikace, působení je přitom obousměrné, usnadňuje činnost jednotlivců i skupiny - kolektivní činnost představuje týmovou činnost, vzájemné působení lidí je mnohostranné - sociální percepce - vnímání partnera nebo partnerů (jak učitel vnímá žáka a žák učitele, jak vnímá jeden žák druhému, jak vidí jeden učitel druhého, jak ředitel vnímá učitele nebo jak učitel vnímá sám sebe) - zahrnuje otázky typu co se vnímá a otázky typu jak se vnímá