1. Systémové pojetí didaktiky - didaktická reflexe sahá hluboko do dějin lidské společnosti(Sokrates, Platón, Aristoteles) - tvůrce prvního didaktického systému: Jan Ámos Komenský
Didaktika: (z řec. dideskein = učiti) - disciplína zabývající se otázkami vyučování, učení a vzdělávání - v průběhu vývoje nabývala různých podob a byla také různě chápána a vymezována - přejímá pohyby moderního vědeckého poznání a stává se tak vhodným polem pro aplikaci různých teorií (např. didaktika kybernetická, informatická, strukturalistická, komunikativní, teorie vzdělávacích kategorií, teorie učení a učení se, školní teorie, teorie vyučování apod.) - definice: teorie vzdělávání → v tomto pojetí didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy týkající se záměrné myšlenkové a motorické kultivace člověka - vztah didaktiky, jako teoretického vědeckého systému a didaktiky školní(teorie vyučování - tím se zabýváme my) → odlišná interpretace didaktické problematiky - didaktika se snaží o statický popis izolovaných didaktických jevů, kategorií a postihnutí vazeb, souvislostí, které mezi nimi existují → jednotlivé dílčí prvky nabývají nové tvárnosti a plné funkčnosti jen ve vzájemném propojení