Podle Josefa Maňáka (2003) jsou didaktické prostředky jedním ze základních prvků výchovně vzdělávacího procesu. Ve výchovně vzdělávacím procesu na sebe navzájem působí čtyři komponenty. Mezi tyto komponenty patří: • Obsah výuky, učivo, jeho struktura, • Učitel, vyučování, tj. zprostředkování učiva žákům, řízení jejich učební činnosti, • Žák, učení, tj. proces osvojování učiva žáky, • Didaktické prostředky, tj. učební pomůcky a technické vybavení, umožňující zefektivnit výchovně vzdělávací proces. (Maňák 2003)
Maňák rozděluje učební pomůcky podle: a) vztahu pomůcek k zprostředkovávané skutečnosti: × reálné jevy a předměty, × věrné zobrazení skutečnosti, × pozměněné zobrazení skutečnosti, × znakové zobrazení skutečnosti.
b) hlediska jejich vývoje: × předstrojové pomůcky, × pomůcky spojené s vynálezem knihtisku, × pomůcky zefektivňující lidské smysly, × pomůcky umožňující komunikaci člověka se strojem.