- teorie vzdělávání a vyučování - didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy, které se týkají záměrné myšlenkové a motorické kultivace ve všech formách a stádiích vývoje; pojem vznikl z řeckého slova didaskein = učit; didaktika je součástí základních pedagogických věd. Základním zdrojem poznávání v didaktice je historická analýza, empirické zdroje a teoretická analýza jevu. Dříve J. A. Komenský se domníval, že pedagogika = didaktika, ale v průběhu dějin se ukázalo, že tomu tak není. • kybernetická pedagogika - „rodná sestra“ obecné didaktiky, teoretický přístup k technologii vzdělávání
Systémové pojetí didaktiky - za tvůrce didaktického systému je považován J. A. Komenský - didaktiku chápal jako veškerou pedagogickou problematiku
- zákonitosti - vyjadřují obecné, podstatné a platné souvislosti mezi cílevědomým působením na psychiku žáka, řízením jeho rozvoje a žádoucími změnami osobnostmi a jejími vztahy k prostředí, princip cílevědomosti, aktivity, uvědomělosti, přiměřenosti, postupnosti, zpětné vazby - zásady - obecná teze vyplývající ze zákonitostí výchovně vzdělávacího procesu, která se vztahuje na všechny jeho stránky, formulují se zde zásady výchovné a metodické - pravidla - obsahují pokyny pro správné a účinné vedení vyučovacího procesu, jsou méně obecná než zásady protože konkrétně naznačují postup k cíli