Klíčové pojmy: vědní obor, pedagogika, struktura pedagogiky, metodologie pedagogiky
Abychom mohli oprávněně hovořit o pedagogice jako vědním oboru, charakterizujme nejprve vědní obor obecně. Jde zpravidla o systém objektivně správných a ověřených poznatků, které jsou vyjádřeny v podobě jednoznačných pojmů, definic, kategorií, případně vědeckých hypotéz. Zárukou dalšího rozvoje vědního oboru je jeho specifická metodologie.
Pedagogické myšlení se zřejmě objevilo v okamžiku, kdy se výchova další nastupující generace stala nezbytnou podmínkou existence společenství. Procházelo historickým vývojem a odráželo i společenské proměny. Pedagogické myšlení tj. názory a představy o výchově a vzdělání vycházelo z počátku zejména z výchovné praxe. Šlo o popis určitých činností, zkušeností, osvědčených praktik. Výchovné teorie v písemné formě měly někdy podobu filozofických traktátů, později literárně zpracovávaly ověřené výchovné postupy. Příklad najdeme v knize Emil od J. J. Rousseau (1712-1778). Je obecně známo, že prvním autorem, který vytvořil ucelený systém názorů a poznatků o výchově a vzdělávání a na úrovni poznání své doby ho odborně popsal, byl J. A. Komenský (1592-1670).