Studijní text si klade za cíl postihnout některá výchovná témata, která se v souvislosti s proměňujícími se podmínkami života (globalizace, migrace obyvatelstva, vliv informačních technologií, médií…) jeví jako aktuální. Tato témata zásadním způsobem ovlivňují pohled na výchovu a vzdělávání jedince, přinášejí v oblasti jeho rozvoje nové akcenty. Do centra pozornosti se dostávají etická výchova, sexuální a rodinná výchova, multikulturní, environmentální, mediální výchova a další.
Kurikulární dokumenty - Rámcové vzdělávací programy, na tento fakt reagují. Do vzdělávání žáků tato „témata“ implementují ať už v podobě samostatných vzdělávacích oborů/předmětů např. etická výchova, integrací do stávajících vzdělávacích oborů/předmětů (např. sexuální výchova jako součást vzdělávacího oboru: Člověk a jeho svět, Výchova ke zdraví) nebo v podobě tzv. průřezových témat. Úkolem pedagogů je zmíněná výchovná témata žákům vhodnou formou nabídnout, dát jim příležitost je „prožít“. Studijní text se zaměřuje zejména na ty vybrané oblasti výchovy, s nimiž se budoucí učitelé bez ohledu na aprobační zaměření setkají při nástupu do praxe. Jeho cílem je studentům pomoci se v těchto výchovných tématech zorientovat, získat na ně ucelenější pohled a zároveň i podklady pro další studium.