1. Logopedie jako vědní disciplína Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. Komparace se zahraničím. Předmět zájmu logopedie - pojem NKS, apod. 10 okruhů NKS. Základní pojmy z oblasti komunikace, jazyka, řeči, mluvy. Srovnání se zahraničními zdroji a v rámci interdisciplinárních vztahů, perspektivy vývoje (bilingvismus, multikulturalismus, apod.).
Vymezení pojmu logopedie Název logopedie se skládá z řeckého logos - slovo, paidea - výchova (výchova řeči). Je to mladý vědní obor, jehož teoretické základy byly formovány v 1. polovině 20. století, proto se neustále mění a rozvíjí (někdy bývá dobou vzniku přirovnávána k neurologii).
V různých zemích je zařazována do systému věd odlišně. V počátcích formování oboru měli vliv lékaři (u nás např. Seeman, Sovák, Mašura, Lesný), později i odborníci oborů nemedicínských (např. Kábele, Gaňo, Veselý). Ve druhé polovině minulého století to byl vliv jazykovědců (např. Janota, Liška, Ohnesorg). 1924 - Vídeň - lékař - foniatr Froschels definoval logopedii jako lékařskou vědu (medizinische Sprachheilkunde /midicíniš špráchheilkunde), ale u nás lékař - foniatr Sovák ji definoval jako obor speciálně pedagogický.
SOVÁK: „nauka o výchově základních složek sdělovacího procesu, tj. řeči a sluchu, jakož i o prevenci a terapii jeho vývojových vad či získaných poruch.“
LECHTA (1990): „Logopedie je SPP věda. Zabývá se výchovou osob s NKS a prevencí tohoto narušení. Logopedie zkoumá narušení komunikační schopnosti z aspektu příčin, průběhu, frekvence výskytu, následků, možností diagnostikování, odstraňování, prevence, určování prognózy. Zkoumá i možnosti rozvíjení komunikační schopnosti jako takové (u tzv. intaktní populace).“