1. VÁLKA, SPRAVEDLNOST, MÍR První kapitola uvede čtenáře do problematiky etických aspektů válečného konfliktu, které na sebe znovu a s novou naléhavostí upozornily po druhé světové válce, při reflexi konfliktů dvacátého století, při zvažování důsledků studené války a případného použití jaderné pumy v budoucím konfliktu. Zajímat nás však bude i klasická teorie války, kterou jen v kostce načrtneme, abychom si před oči postavili otázku spravedlivé války a sní souvisejících několik kritérií. Nemůžeme se ale nedotknout některých aspektů moderní války, které tuto teorii zásadním způsobem problematizují. Nakonec naznačíme faktor nebezpečí totalitních režimů a diktatur, který do našeho zvažování etické přípustnosti války nebo válečného zbrojení musíme také zahrnout. Po prostudování kapitoly bude student znát: • Do jaké míry můžeme předpokládat světový mír. • Jaká jsou kritéria spravedlivé války. • Co charakterizuje moderní válku. • Jaké důrazy charakterizují etický diskurz spojený s otázkami války a zbrojení po II.světové válce Klíčová slova - Spravedlivá válka, obranná válka, oprávněná válka, třídenní válka, ultima ratio, komparativní spravedlnost, eskalace zbrojení, totalitní systémy, dovolená obrana, hranice práva na obranu.
Válka ano či ne? Fenomén války odhaluje mnohem více než by se na první pohled zdálo. Nejde nám ani tak o její historické konotace, o hospodářské, sociální a dejme tomu urbanistické konotace. Je třeba se také zaměřit na paradoxní dvojznačnost s ní spojenou, která se dotýká samé podstaty lidského bytí. Na jednu stranu člověk věří a touží po tom, aby byl mír a věří, že k válce v budoucnu nedojde, pacifisté dokonce tvrdí, že je vždy špatná a tudíž nikdy oprávněná, a na druhou stranu zde stojí „pesimisté se smyslem pro realitu“ (sv. Augustin), kteří nám říkají, že války budou až do konce světa. Etika se nemůže vyhnout ani jednomu pólu, naopak musí promýšlet celý prostor, který se mezi nimi rozprostírá. Sv. Ambrož na základě své zkušenosti s politickým úřadem prefekta musí řešit otázku nutnosti války, která vede k navrácení spravedlnosti.