1) Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi
Pedagogika - je společenská věda - (z řec. paidagógos - pův. otrok, který doprovázel syna svého pána do školy a pečoval o něj; později převzala latina jako paedagogus - posun k významu učitel, vychovatel). - věda a výzkum zabývající se vzděláním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. V zahraničí se používá pojem - pedagogická věda.
Pedagogická teorie a její zdroje Pedagogická teorie se utvářela po celá staletí. Pedagogická teorie se utvářela z několika zdrojů: 1. Tradice a zkušenosti - v rodinách a společnosti. Často byly písemně zaznamenávány. 2. Poznatky příbuzných společenských věd - filosofie, psychologie, sociologie apod. 3. Současné empirické (zkušenostní) poznatky 4. Vědecké současné zkoumání
Význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi Pedagogická teorie - představuje poznatkovou základnu pro pedagogickou praxi. Pedagogická teorie pomáhá k praktickému rozvíjení a institucionalizaci vzdělávacího systému na vědeckém základě v souladu s aktuálními poznatky příbuzných věd. Prakticismus - pedagogiku nelze odvíjet jednostranně pouze od praktické zkušenosti, ani jen z teoretických poznatků. Pedagog by měl mít svůj individuální pedagogický systém založený na teoretických znalostech, vlastních zkušenostech a osobních předpokladech - konfrontací teorie se skutečností si pedagog tvoří své pedagogické vědomí. Toto vědomí se po celý profesní život pedagoga vyvíjí. V praxi se setkáváme se situacemi, kdy i lidé, kteří nikdy pedagogiku nestudovali, mají v činnostech souvisejících s výchovou a vzděláváním velmi dobré výsledky - důležitou roli zde sehrává jejich pedagogický talent. Na druhé straně ale i ti, kteří takovým výjimečným talentem neoplývají, mohou dosáhnout díky znalostem pedagogické teorie velmi dobrých výsledků.