1. Pedagogika jako věda o výchově. Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám, charakteristika základních pojmů: vzdělání, vzdělávání, výchova, sebevýchova.
Slovo pedagogika je řeckého původu (pais= dítě, ago= vedu). Paidagogos byl člověk, jemuž byla v zámožných řeckých rodinách svěřována péče o děti. Učil se s nimi, vodil je do školy, dozíral na ně. Často to byl vzdělaný otrok. Později byly termínem pedagog označovány osoby, které se profesionálně zabývaly výchovou a vzděláním a byly pro tuto činnost speciálně připravovány.
Pedagogika je vědním oborem, který se snaží najít způsob, jak správně vychovávat a vzdělávat v nejrůznějších sférách života společnosti (tzn. že není vázána pouze na výchovu a vzdělávání ve školských institucích a na děti a mládež). Je to věda o výchově člověka, zkoumá výchovně-vzdělávací proces v plné šíři a složitosti ( tj. problematika cílů, obsahů, forem, metod a dalších prostředků výchovy a vzdělávání v nejširším slova smyslu). Pedagogika je věda, jako každá věda má svůj: 1. Předmět bádání - je výchova a vzdělávání mladé generace, ale i ostatních lidí - tj. vzdělávací proces = výsledky a efekty vzdělávání. 2. Obsahovou strukturu - spočívá v propojení teorie a výzkumu. 3. Účel a poslání 4. Metody bádání 5. Pojmový aparát - utváří se po staletí a je nezbytným vybavením každé vědy (tedy i pedagogiky). Vznik a vývoj pedagogického myšlení, pedagogika jako vědní obor: Jako samostatný vědní obor vznikla pedagogika až v 19.století vydělením z filosofie. Do 19.století se pedagogické myšlení rozvíjelo v rámci nejrůznějších filosofických, náboženských a politických koncepcí. Autorem prvního uceleného systému poznatků o výchově a vzdělání byl J. A. Komenský. Ve větší či menší míře se otázkami výchovy zabývala řada osobností historie - Sókrates, Platón, Aristoteles, E. Rotterdamský, J. Locke, J.J.Rousseau, L.N.Tolstoj, atd. Jako samostatný obor má pedagogika svůj předmět zkoumání = výchova, který primárně nezkoumá jiná disciplína; disponuje souborem výzkumných prostředků, metod a technik a má vytvořen základní pojmový aparát (!pojmy užívané jako speciální pedagogické termíny, jsou intuitivně každému jasné, proto hrozí nejednoznačnost a nepřesnost jejich chápání).