V rámci textů kurzu se budete střídavě setkávat s pojmy multikulturní, interkulturní a transkulturní, které jsou často používány synonymně a všechny se vztahují k naplňování průřezového tématu Multikulturní výchovy, jak je definován v RVP ZV.
Tato nejednotnost do značné míry odráží odborné diskuse, které se vedly mezi kulturně standardním (který vychází z představy národních kultur) a osobnostním přístupem k MKV, které v tomto e-learningu představujeme.
Pojem multikulturní vzdělávání je ze všech označení nejstarší, nejvíce rozšířený a zároveň zahrnuje největší řadu často i protichůdných výkladů. V ČR se také nejčastěji používá, protože je zakotven v RVP, proto se k němu budeme nejvíce odkazovat i my.
Pojem interkulturní často odkazuje na zahraniční proudy kritické multikulturní výchovy, které se vymezují vůči kulturně - standardnímu pojetí MKV, tedy kritické vymezení proti představě pevné národní kultury a neměnné identity. V českém kontextu je však tento pojem užívány různými autory různě a samostatný název často neprozradí, co se za konkrétním pojetím skrývá za předpoklady.
V našem kurzu se snažíme představit osobností přístup v MKV, který má nejblíže k transkulturnímu přístupu. Budeme proto nejčastěji pracovat a pojmy multikulturní a transkulturní.