1 Co obecná didaktika je a o jaké didaktice pojednává tento studijní text
Cíle Po prostudování této kapitoly byste měli být schopni: • charakterizovat obecnou didaktiku jako vědeckou disciplínu, • definovat vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám, • popsat metody didaktických výzkumů, • definovat základní pojmy vybraných didaktických teorií, • uvědomit si svůj přístup k výuce tak, jak ji realizujete nebo byste chtěli realizovat.
Průvodce studiem V současné době si mnozí přemýšliví učitelé kladou otázku po smyslu své pedagogické práce. Ze všech stran na ně útočí nové názory někdy velmi sugestivně prezentované, které místo jistoty a přesvědčení o tom, že svoji práci dělají dobře, přinášejí spíše nejistoty a pochybnosti. Kladou si otázku: „Jak je to tedy správně? To, co jsem dlouhá léta ve škole se žáky dělal v dobré víře, že dělám pro ně to nejlepší, mohu dnes zahodit?“ Odpovědˇna tuto otázku není jednoduchá. V pedagogické teorii existuje celá řada koncepcí a názorů na to, jak by vyučování na školách mělo či mohlo vypadat. V praxi je vlastně každý učitel nositelem své vlastní koncepce - říkáme, že má svoje pojetí výuky, které vychází z jeho zkušeností i teoretických znalostí. V této kapitole vám představíme několik základních didaktických koncepcí. Jejich stručná charakteristika vám usnadní pojmenování koncepce, kterou vyznáváte sami. Nejdříve se ale pokusíme charakterizovat didaktiku jako jednu z pedagogických disciplín.