Nejdůležitější pro úspěšnou tvorbu ŠVP je přesvědčit všechny učitele i další pracovníky školy, že vlastní vzdělávací program může být pro školu přínosem.
K tomu využíváme jak semináře a organizované besedy (porady, diskusní setkání), tak také neformální rozhovory. Hovoříme o tom i se žáky a jejich rodiči.
Na jaké otázky bychom se měli zaměřit?
•
Co je záměrem kurikulární reformy? Proč k ní dochází?
•
Co ovlivnilo rozhodujícím způsobem změnu vzdělávacího systému a odborného vzdělávání u nás?
•
Co znamená modernizace vzdělávání, jak ovlivňuje (může ovlivnit) vzdělávání na naší škole?
•
V čem se změnila práce učitele naší školy za poslední období?
•
Co nejlépe charakterizuje kvalitní výuku na SOŠ - SOU?
•
Co by měli ovládat žáci SOŠ - SOU, aby byli úspěšní v zaměstnání a v životě?
•
Co očekáváme od zavedení RVP a ŠVP?
•
Co bychom chtěli ve své práci změnit a naopak, co jsme dělali dobře a budeme v tom pokračovat?
Součástí debat budou pravděpodobně i různé jiné otázky: Kdo napíše ŠVP, kdo ho schválí, jak bude ŠVP vypadat, musíme dodržet celý RVP, můžeme použít stávající učební dokumenty, kolik času budeme na tvorbu ŠVP potřebovat aj.?
Kdo celoškolní diskusi může vést: • ředitel školy,
•
člen pedagogického sboru, který má o problematice dobrý přehled,
•
zkušená osoba vně školy (např. školitel - lektor DVU, pedagogický pracovník z některé pilotní školy, popř. z jiné střední školy),
•
jiná osoba, která není na tématu zainteresovaná, diskusi pouze moderuje, hlídá dodržování tématu, usměrňuje průběh diskuse, shromažďuje náměty (zapisovatelem je někdo jiný).