Registrace | Přihlásit

Skripta: Didaktika odborných předmětů

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy Náhledy
ÚVOD

Vyspělá demokratická společnost s rozvinutou ekonomikou, vědou, technikou a kulturou klade stále větší požadavky na člověka, na úroveň vzdělání a jeho všestranný rozvoj. Dochází k nárůstu požadavků na všeobecné a odborné vzdělání a jazykové vybavení.

Naše společnost umožňuje mladé generaci přístup ke všem stupňům vzdělání podle individuálních zájmů a schopností, usiluje o všestranně vzdělaného člověka jak po stránce vědomostní, tak i praktické. S důrazem na výchovu a vzdělání je těsně spjat požadavek o takové vědní obory, které se těmito činnostmi systematicky zabývají.

Výchova přináší řadu problémů. Zabývá se jimi a řeší je pedagogika, jejímž důležitým vědeckým úkolem je vymezení pojmu výchova, rozpracovává cíle výchovy, rozvoj charakterových a volních vlastností, rozvoj duševních a tělesných schopností a obsah vzdělání. Určuje úkoly výchovy a vzdělání a zkoumá i nejvhodnější prostředky k dosažení cílů, např.organizaci výchovy a vyučování, metody a formy práce.

V rámci pedagogiky se teorií vzdělávání a vyučování zabývá didaktika. Zkoumá otázky vyučovacích cílů, úkolů, obsahu a metod vzdělání a vyučování. Vychází především z poznatků pedagogiky, ale řeší i otázky, které se týkají zákonitostí předávání poznatků v úzké návaznosti i na jiné vědy, jako jsou např.:

Fyziologie- spatřuje v učení základní adaptační mechanizmus umožňující vytvářet rovnováhu mezi objektem a jej obklopujícím prostředím. Základní funkční jednotkou je reflex jako zákonitá reakce organizmu na vnější podnět, uskutečňovaná prostřednictvím nervové soustavy. Z hlediska učení je nejdůležitější vytváření podmíněných reflexů.

Psychologie- pokládá učení za obecný jev a vymezuje jej jako změny chování v psychických a charakterových vlastnostech, které vznikají na základě přizpůsobování jedince k proměnlivým životním podmínkám v závislosti na výsledcích jeho jednání.

Gnozeologie- je nauka o lidském poznání. Zkoumá poznání jako subjektivní odrážení objektivní skutečnosti a vytyčuje základní rysy lidského poznání. Zaměřuje se na obsahovou stránku výuky, kterou si má žák osvojit.
Hodnocení (0x):