Otázka 1. • Definovat pojem didaktika pedagogiky a psychologie jako hraniční vědní disciplínu (formulovat předpoklady pro její konstituování), • určit didaktiku pedagogiky a psychologie v systému pedagogických věd. • Vysvětlit vztah pedagogiky a psychologie k obecné didaktice, vztah oborové didaktiky a speciálních didaktik (předmětová didaktika, metodika). • Objasnit strukturu, předmět zkoumání a využívanou metodologii didaktiky pedagogiky a psychologie. • Navrhnout možnosti pedagogického výzkumu ve výuce pedagogiky a psychologie. • Shrnout všeobecné didaktické poznámky k vyučování pedagogiky a psychologie. • Posoudit postavení pedagogiky a psychologie v obsahu středoškolského a vyššího odborného vzdělávání. Co je didaktika? • Didaktika = řec. Didaskein (vyučovat, poučovat, jasně vykládat) • Didaktika je teorie správného vyučování (dnes nejvíce používané pojetí didaktiky) • podle Komenského je didaktika všeobecné umění, jak dobře naučit všechny všemu;
DIDAKTIKA PSYCHOLOGIE
- je málo propracovaná, oborová didaktika - je hraniční disciplínou, která se konstituuje na hranicích pedagogiky, obecné didaktiky a psychologických věd - podílí se nejen na uplatňování pdg. cílů v předmětu psychologie, ale zkoumá i i sociální funkci a výchovně vzděl. dimenzi psychol.věd - je disciplínou integrující tzn. že integruje poznatky z psychologických a pedagogických věd a transformuje je do teorie a praxe výuky psychologie - uplatněním psychol. poznatků se podílí na výchově a sebevýchově členů společnosti. - je profilující tzn. že určuje charakter absolventa učitele a připravuje budoucí učitele psychologie jako odborníky - předmět psychologie si klade vysoké výchovně vzdělávací cíle