Tvorba a používání didaktických testů prodělaly u nás určitý vývoj. V období pedagogického reformismu nastal jejich velký rozvoj, po roce 1948 jej vystřídalo období totálního odmítaní. Koncem 60. let 20. století nastává období jakési renesance a to zejména v oblasti testů zjišťujících úroveň vědomostí a dovedností. Dnes už snad nikdo nepochybuje o tom, že odborně sestavený a správně používaný test je vhodným způsobem získávání objektivních informací o žákovi. Přesto existuje u odborné pedagogické veřejnosti určitá skepse, zda vůbec lze v pedagogice měřit a testovat. Na našem trhu je poměrně málo české odborné literatury, která by se otázkou testování žáků zabývala. Učitelé v praxi mají mnohdy jen kusé představy o tvorbě a vyhodnocování testů a situaci zhoršuje i fakt, že pro potřeby škol se zatím běžně nevydávají ověřené (standardizované) didaktické testy.
V ČR se dnes testováním vědomostí žáků, tvorbou a prodejem didaktických testů zabývá několik firem. Nabízené testy však zpravidla nejsou ověřeny na dostatečně velkém vzorku žáků, nejsou tedy standardizovány.
Vzhledem k tomu, že tvorba kvalitního testuje činnost časově i odborně náročná, bylo by ideální, kdyby si učitel mohl profesionálně připravený kvalitní didaktický test vybrat a objednat z nabídky na trhu. Reálná situace však je však velmi daleko od ideální představy. Proto si učitelé i v nejbližší budoucnosti budou muset tvořit své vlastní testové úlohy a měli by na tuto práci být připraveni u ž v rámci pregraduálního studia.