Na povolání učitele je v dnešní době nahlíženo z mnoha úhlů pohledu. Pro někoho je být učitelem prací snů, jinému se zježí chlupy hrůzou a další si vybaví svůj první školní den, nebo rovnou celé roky bezstarostného života během školních let. Základní rozdíl při pohledu na učitelskou profesi je pohled očima laiků a očima kolegů z oboru. Pedagogicky nepolíbený pozorovatel si představí bezproblémovou práci, naslouchající vzorné studenty a dva měsíce letních prázdnin. Pokud začne hodnotit učitel s několikaletou praxí, bude situace vypadat trochu jinak. Zajisté si vybaví velké množství práce počínající přípravami na hodinu přes pedagogické vzdělávání, odborné vzdělávání, vyučování, až po hodnocení výsledků své práce a především znalostí žáků. Právě poslední uvedené bude stěžejním tématem tohoto pojednání, konkrétně se zaměřením na využitelnost, funkci a práci učitele s didaktickými testy.