1. POZOROVÁNÍ ČINNOSTÍ UČITELE • Práce s výchovně vzdělávacími cíli Nelze vykonat jakoukoliv práci dobře, aniž byl znám, zamýšlen, formulován její cíl. Učitel cíl zná, musí ho sdělit.
Chyby při sdělování cílů učitelem: - vůbec nesdělí cíl společné činnosti učitele a žáků v hodině, nebo mlhavě
- formuluje cíle příliš obecně, (budeme procvičovat a opakovat, naučíme se další kapitolu, seznámíme se s dalším druhem sloves, řekneme se něco o …..)
- sdělí jen hlavní cíl hodiny a nesděluje cíle dílčích činností,
- oznámí hlavní cíl hodiny bezprostředně po zahájení hodiny, kdy pozornost žáků není ještě soustředěna,
- cíl nahrazuje obsahem tématu nebo jeho názvem, („cílem je česká meziválečná literatura”),
Správné je, když učitel: - formuluje cíl věcně i jazykově správně, - vyjádří cíl ve formě požadovaného výkonu nebo dovednosti žáka, - umí cíl vyjádřit atraktivně, zajímavě a podnětně, - sdělí cíl jasně a konkrétně, případně opakovaně, - při formulaci cílů užívá aktivních sloves a slovesných vazeb (definujte, vyjádřete, dokažte, srovnejte, prověřte, vyvoďte, pokuste se, napište, vyvraťte,atd.), - působí dojmem, že se sám s cíli hodiny plně identifikuje.