I. Multikulturní výchova jako pojem - jeho definice
Multikulturní výchova byla donedávna jako pojem i jako výchovně - vzdělávací strategie takřka neznámá. V současnosti však již tento pojem proniká mezi běžně užívané termíny ve vědecké sféře, v mediální komunikaci a praxi výchovně - vzdělávacích institucí. V řadě vyspělých zemí západní Evropy a severní Ameriky je tento pojem již naprosto běžný, což dosvědčuje složitost situace a potřeba tuto situaci v jmenovaném prostoru řešit, stejně jako dlouhodobá intenzita odborné práce, která se na tuto problematiku orientuje. Do České republiky již tento problém pronikl také, a to především ve spojitosti s procesem přibližování k členským státům Evropské unie. Chceme-li proto multikulturní výchovu definovat jako odborný pojem, napomohou nám zahraniční odborné publikace, slovníky a encyklopedie. Z publikací domácí provenience je nutno připomenout práci profesora Jana Průchy, která se také stala jakýmsi podkladem a inspirací tohoto studijního textu. Proto jsou také základní definice pojmu multikulturní výchova převzaty z Průchovy publikace.