Výhody: » Na rozdíl od učebnice může být veden na úrovni odpovídající znalostem třídy. » Může nadchnout pro věc, je-li poutavý, zajímavý, emotivní. » Je to rychlá metoda, může být i efektivní.
»
Nevyžaduje mnoho přípravy ani pomůcek.
»
Učitel má přímý vliv na časový rozsah.
Nevýhody:
»
Tempo je stejné pro všechny.
»
Neexistuje zpětná vazba, proto je nutné dodatečné ověření.
»
Žáci nejsou aktivní, mohou se nudit.
»
Žáci nemají příležitost hned používat pochopené.
»
Předpokládá se, že žáci jsou ukáznění.
»
Nezkušení učitelé často mluví příliš rychle
Proto respektovat:schopnost žáků soustředit se:
Chyby: “vycpávková slova” - vlastně, takže, prostě, chápete to, zdlouhavost, malá slovní zásoba, fádnost projevu.
Zpřístupňování látky Zjednodušení, systemizace, body. Nutno mluvit řečí žáků a přitom vysvětlovat a učit nové termíny.