latinsky alter = jiný, opačný, změněný, alternativní = jiná možnost volby, jiné řešení
alternativní k čemu? - ke státnímu školství jako organizačnímu systému (nejen školy církevní a soukromé, ale i školy státní, které zavádějí nové prvky - podle Skalkové „pedagogická inovace“ ), - k tradičnímu přístupu k žákovi jako objektu výchovného působení
alternativní v čem? v různých aspektech: ve financování, zřizovateli, spravování, vybavenosti, metodách, cílech
Odlišnosti alternativních škol jsou jednoznačně chápány jako modernější, lepší, pokrokovější způsob vzdělávání a výchovy.
Alternativní škola = škola, která mění tradiční paradigma výchovy - vychází z respektování osobnosti žáka a jeho možností. Vzdává se redukovaného obrazu člověka a jeho monodimenzionálního chápání, které znamená: - orientaci na hlavu a nikoliv na „hlavu, srdce a ruce“ (Pestalozzi), - orientace na dítě jako na objekt, který je třeba zformovat podle potřeb technické společnosti, - orientace na člověka jako na osamělého bojovníka, který sám musí řešit ve škole úkoly, bez kooperace, bez pomoci.