Teze • Rozdílnost v inteligenci a nerovnost ve vzdělávání
•
Sociální a jazyková determinovanost vzdělávání
•
Kognitivní determinanty
•
Sexové rozdíly jako edukační determinanta
•
Některé současné trendy (Průcha, J. Moderní pedagogika 1997)
•
Rozdílnost v inteligenci a nerovnost ve vzdělávání U nás v minulost silně tabuizováno, nekorespondovalo to s ideologií a teorií stejného přístupu ke vzdělání. Pojem inteligence chápán dříve jako “to, co lze měřit inteligenčními testy”. Dnes spíše jako “obecná mentální kapacita”, tj. vybavenost člověka nejen pro abstraktní myšlení, ale i pro kreativní výkony nejrůznějšího typu. Objev emocionální inteligence (Daniel Goleman 1997)
Objev vícesložkovosti inteligence (Howard Gardner z Harvardu 1983 a1993, Robert Sternberg, Yale 1996) Sedm nezávislých druhů inteligence:
•
Lingvistická
•
Logicko-matematická
•
Hudební
•
Vizuálně prosorová
•
Tělesná (kinestetická)
•
Sociální (interpersonální)
•
Osobní (intrapersonální)