I. Didaktické principy, výukové metody a organizační formy
Rozhodujícím prostředkem k dosahování výukových cílů je vhodná výuková metoda. Výběr výukové metody a její dokonalé ovládání a realizace ve výuce patří k mistrovství dobrého učitele. V průběhu vývoje školy a pedagogiky vzniklo mnoho různých výukových metod. Jejich utřídění jednak umožňuje učiteli správně se orientovat v klasifikaci výukových metod, jednak mu ukazuje cestu k vlastnímu tvořivému hledání optimální výukové metody (resp. kombinaci výukových metod) promyšleně sledující naplnění výukových cílů. Přitom je třeba respektovat zákonitosti výchovně vzdělávacího procesu dodržováním didaktických principů a využívat různé organizační formy výuky. V této první kapitole pojednáme stručně o didaktických principech, podrobněji o výukových metodách a kapitolu zakončíme organizačními formami výuky.
1.1 Didaktické principy Didaktické principy představují účinné uplatnění teorie učení. Je to dynamický systém vědecky zdůvodněných požadavků a pravidel, které odrážejí základní zákonitosti procesu výuky (činnosti učitele - vyučování, činnosti žáka - učení) a určují její obsah, organizaci i metodiku realizace ve výchovně vzdělávací práci. V pedagogické literatuře se také často používá termín didaktické zásady.