Trvale se zvyšující náklady na zdravotní péči vedly ve všech rozvinutých zemích k tomu, že v průběhu 80. a 90. let se začaly do zdravotnictví zavádět formalizované procesy kontinuálního zvyšování kvality (CQI) včetně externí kontroly kvality např. v podobě akreditačních či certifikačních systémů. V České republice se aktivity jednotlivých zdravotnických zařízení respektive jejich celků (např. AN ČR, krajská zdravotnická zařízení) objevují od konce 90. let minulého století a velkého rozvoje dosáhly v prvním desetiletí století stávajícího. Mezi tato zařízení patří i přímo řízené organizace MZ ČR. V současné době však není k dispozici centrální přehled o aktivitách v oblasti CQI a to jak z hlediska systému řízení kvality v jednotlivých zařízeních, tak z hlediska spektra sledovaných indikátorů kvality. Cílem studie bylo získat základní informace o systémech CQI zavedených v jednotlivých přímo řízených organizacích. S ohledem na krátkou dobu vyčleněnou k realizaci studie byly informace získávány formou dotazníku (viz příloha č. 1) bez následné verifikace zaslaných údajů. Při přípravě studie vycházeli autoři z předpokladu, že na základě proběhlé pilotní studie bude dále organizován sběr dat detailněji popisující stav v jednotlivých oblastech.