Registrace | Přihlásit

Diplomová práce: Využití aktivizačních metod ve výuce somatologie

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1. ÚVOD

Po rodičích bývá učitel zpravidla pro děti velkým vzorem. Je průvodcem při seznamování se základy mateřského jazyka, počítání, zákonitostmi přírodních jevů a společenských dějů. Společně s rodiči, dalšími členy rodiny a společenské skupiny vede žáky k orientaci v neustále se měnící a vyvíjející se společnosti a tím se významně podílí na schopnosti jedince přežít v této době a uplatnit se. Výuka v dnešní době směřuje k podněcování myšlení žáků, aktivitě, tvořivosti. Učíme žáky logicky myslet a hledat cesty k překonání překážky a vyřešení problému.

Co rodiče mohou ovlivnit, je volba školy a tím i přístupu k jedinci. Otázka zní:
„Volit raději tradiční školu, nebo alternativní?“ Tradičnímu školství je vytýkáno: o nedostatek zřetele ke komplexnímu rozvoji jedince a to jak po stránce intelektuální, volní i emotivní,
o jednostranné zaměření na učení a podcenění rozvoje tvůrčích schopností,
o přemíra drilu a nátlaku,
o autoritativní výchova ,
o izolace školy od života, rodiny i od kulturních institucí,
o členění žáků dle věku (Svobodová, Jůva, 1995).

To co učitelé mohou ovlivnit, je volba organizačních forem výuky a také metody výuky. Záleží na osobnosti učitele, jeho znalostech, zkušenostech, na jeho tzv. pedagogickém mistrovství, zda si získá své žáky k aktivní spolupráci, zda podá probírané učivo tak, aby žáky zaujalo a co nejvíce si zapamatovali. Učitelé mohou vybírat z celé škály metod. Přesto však někteří zůstávají u starých osvědčených metod a nemají zájem zařazovat nové, mnohdy na přípravu či realizaci náročnější metody.

Cílem diplomové práce je zjistit, jaké didaktické metody používají učitelé somatologie na středních zdravotnických školách v České republice a předložení návrhu aktivizačních metod aplikovaných na konkrétní téma v somatologii.

V první části práce se zabýváme teoretickými poznatky vztahujícími se k výukovým metodám, dělením výukových metod, kritérii pro volbu výukových metod. V empirická část obsahuje metodiku průzkumu, charakteristiku vzorku respondentů, popis vlastního průzkumu. Dále analyzujeme data získaná prostřednictvím on-line dotazníku od učitelů somatologie. V třetí části diplomové práci předkládáme návrhy aktivizačních metod a her, které lze využít ve výuce somatologie.
Hodnocení (0x):