Registrace | Přihlásit

Skripta: Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Úvod

Předkládaný učební text s názvem Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu je profilován ve své formě i obsahu vědomím, že jde o text, který se vztahuje k reálnému výukovému předmětu, označenému stejným názvem. Nelze jej proto chápat jen jako prezentaci vědecké psychologické disciplíny s názvem patopsychologie, i když zde samozřejmě musí být významná korespondence. Výukové záměry mohou různá odborná témata této disciplíny zvýrazňovat a jiná redukovat, dávat do jiných rámců či doplňovat o další potřebná témata a rámce. Dalším podstatným určujícím činitelem je zaměření adresátů tohoto učebního textu. Skutečnost, že jde o studenty oborů, které se studují v rámci speciální pedagogiky, nastoluje právě otázku zvýrazňování určitých témat, způsob jejich zpracování. Této skutečnosti jsme podřídili i skladbu celého textu.

Centrálním, výchozím článkem je psychologická problematika zdravotně postižených jedinců. Máme zde na mysli psychologickou problematiku zrakově, sluchově, tělesně a mentálně (mentální retardace) postižených jedinců. Tato základní určující část je pak zasazena do obecného rámce, kam předmětně patří. Jde zde tedy o výklad základních obecných otázek patopsychologie jako psychologické disciplíny. Touto obecnou částí celý text začíná. Text naopak končí tematickým rámcem, který by se dal označit jako možné další či přidružené nepříznivé následky zdravotního postižení - psychologické povahy. Zde jde o tematiku, která již může být předmětem zájmu a zkoumání jiných disciplín. V dané problematice se však jedná o jevy, které se s dosti vysokou pravděpodobností mohou u zdravotního postižení vyskytovat, k tomuto postižení se často přidružují. Vytváří se tak celkový obraz psychiky zdravotně postiženého jedince, kde jsou integrovány jak přímé psychické důsledky tohoto postižení, tak jeho prožitková reflexe, výsledky adaptačních pokusů a důsledky vyvolané odlišnou sociální reaktivitou okolí. Z tohoto důvodu jsme pokládali za potřebné a užitečné tímto způsobem text doplnit. Jde zde o problematiku stresu, který velmi často provází zdravotní postižení, který se v nepříznivějších případech může rozvinout v neurotizaci či nepřiměřenou reaktivitu v podobě poruch chování - to je další doplněné téma. Neadekvátní sociální reaktivita vůči zdravotně postiženým je zde zpracovávána v podobě jejích možných nepříznivých následků - jde především o deprivační důsledky, samozřejmě, že se tato nepříznivá sociální reaktivita může promítat v již výše uvedené existenci stresu, neurotizaci nebo poruchách chování.

Je samozřejmé, jak to předpokládá charakter vysokoškolského studia, že daný text může být doplňován studiem dalších specifičtěji zaměřených textů, může stimulovat k hledání konfrontujících informací, k jejich prohlubování a rozšiřování. Opomíjet nelze ani možnost přímé odborné konzultace s vyučujícími či adekvátně zaměřenými odborníky.
Hodnocení (0x):