Registrace | Přihlásit

Státnicové otázky: Otázky ke státní závěrečné magisterské zkoušce - Oborový předmět Ekonomika a management

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy Náhledy
Ukázka:

1. Strategický management a jeho význam pro fungování podniku se zaměřením především na:
- formulování vize, mise, základní pravidla pro definice strategických cílů podniku

Formulování vize a mise
Vize a mise se v odborné literatuře nazývají premise, neboť stojí na samotném počátku strategického řídícího procesu.

Vize dává odpověď na otázku, jak bude podnik vypadat v budoucnosti.

Vize musí být jasně formulovaná, realistická, a dobře komunikovatelná. O tom, zda je skutečně realistická, se lze přesvědčit na základě porovnání firmou definované vize s výsledky situační analýzy a predikce vývoje prostředí, identifikací vzniklé mezery. Pokud je vzniklá mezera příliš velká, je nutné vizi nově formulovat. Je-li malá, je potřebné vizi doladit.

Mise nebo také poslání identifikuje základní funkci podniku, vyjadřuje smysl existence organizace. Často současně vyjadřuje i vztah k - základním stakeholderům - zainteresovaným skupinám, především vlastníkům, zaměstnancům, zákazníkům i dodavatelům, regionu, jakož i hodnoty, které podnik uznává.

Definování poslání by nemělo být ani příliš široké, ani příliš úzké, ale výstižné a realistické. Formulace poslání by měla celkově zapadat do kontextu prostředí, v němž firma působí. Postupem času se může prostředí firmy výrazně změnit. Jakmile její vedení pozná, že činnost firmy se odchyluje od svého poslání, musí hledat znovu smysl její existence. Formulování poslání je záležitostí vrcholového managementu.

Základní pravidla pro definice strategických cílů podniku
Strategické cíle představují žádoucí stav, kterého se podnik snaží dosáhnout prostřednictvím své existence a svých činností. Jejich formulace se odvíjí od poslání a vize podniku.

Cíle organizace mohou být formulovány s různou mírou obecnosti, mohou mít různou věcnou podobu. Primárním cílem je nejčastěji maximalizace hodnoty pro akcionáře.

Vize bývá většinou rozpracována do systému strategických cílů, což jsou dílčí kroky umožňující se vizi přiblížit a tím naplňovat i poslání firmy.
Hodnocení (0x):