Registrace | Přihlásit

Státnicové otázky: Vypracované státnicové otázky na Pedagogiku

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy Náhledy
A) Kurikulární reforma

Nová kurikulární politika a její směry vycházejí ze Zprávy Mezinárodní komise UNESCO

„Vzdělávání pro 21.století“ s názvem „Učení je skryté bohatství“.

Tato zpráva uvádí čtyři pilíře vzdělávání:
- učit se poznávat;
- učit se jednat;
- učit se žít mezi lidmi;
- učit se být.

Důvody kurikulární reformy

Důvody společensko-ekonomické:
- změna pracovního trhu (Pracovní trh požaduje zejména samostatnost, velkou přizpůsobivost, flexibilitu a schopnost se neustále učit.);
- potřeba pracovní síly, která je adaptabilní a flexibilní (Častá změna zaměstnání, i mimo svůj obor.);
- nutnost pracovat s novými informacemi a vyrovnávat se s jejich množstvím;
- na mnoho životních situací škola nepřipraví.

Důvody vnitřní:
- vzdělání žáky nemotivuje, žáci se do školy netěší (Současným požadavkem společnosti je celoživotní vzdělávání. Zarážející skutečností je, že škola ve svých žácích nevzbuzuje potřebu se dále vzdělávat.);
- společenské a finanční ocenění učitelů;
- srovnání se zahraničím nevyznívá pro naše školy nejlépe (V posledním mezinárodním srovnávacím šetření výsledků vzdělávání u patnáctiletých žáků „PISA“ dopadla Česká republika velmi dobře v matematické a přírodovědecké gramotnosti a v řešení problémů. Naopak neúspěch byl zaznamenán ve čtenářské gramotnosti. Naši žáci jsou poměrně úspěšní v nižších věkových kategoriích. Ve vyšších věkových kategoriích je po studentech požadována práce s informacemi, jejich vyhledávání, syntetizace poznatků z různých oborů, a v tom naši studenti zaostávají za zahraničními vrstevníky.).
Hodnocení (0x):